Reisverslagen Piet & Matty de Vos
 Scandinavië - juni/juli 2017         deel 5         Contact: email

deel 1, deel 2, deel 3, deel 4

05-07-2017

We gaan maar weer eens een camping opzoeken waar we nog nooit zijn geweest. Altijd spannend, maar wel leuk. We hebben uitgekozen de Stöten camping te Grundforsen. Dit ligt vlak tegen de grens met Noorwegen.
Nooit van gehoord, maar we zien wel.

Vandaag dus vertrokken van Hedeviken. Eerst nog even boodschappen gedaan en getankt in Hede. We hadden ons enigszins verheugd op de route via de weg 311 om weer veel rendieren te zien.
Helaas, niet één. Vorige jaren altijd prijs. De kuddes zaten nu blijkbaar heel ergens anders.

In Särna nog even het souvenir winkeltje bezocht.

De 'nieuwe' kerk te Särna; deze is ruim 100 jaar oud. Verderop in het dorp staat ook nog de oude houten kerk - link

Daarna doorgereden naar bovengenoemde camping.
Eerste indruk: Blijven we hier of gaan we verder. Maar bij nader inzien toch een mooie plek. 's Winters zal het hier wel druk zijn i.v.m. de ski gebieden rondom, maar nu was het redelijk rustig. Zeer ruim opgezette camping aan een snelstromend riviertje, waar je zelf maar een plaatsje kon zoeken.

Tegen betaling kun je met een kano een stuk stroom opwaarts worden gebracht, vanwaar je dan met de stroom mee de rivier weer kunt afzakken naar de camping. Best wel een uitdaging; de rivier stroomt hier en daar best snel en er zitten ook wat stroomversnellingen in en rotspartijen.
Met onze kajak toch maar niet deze rivier opgegaan. Te snelle stroom en teveel stenen.
Voorzieningen voldoende; wel wat gedateerd, maar schoon en heel. Dat komen we ook wel eens anders tegen.
Ideale plaats voor een paar nachten  Het viel al met al reuze mee. We blijven hier 2 nachtjes, dan kunnen we morgen nog eens wat in de omgeving bekijken/ritje maken.

Prijs sek 230/nacht.

06-07-2017
Vandaag even een ritje gemaakt net over de grens van Noorwegen; naar Trysil. Meer uit nieuwsgierigheid omdat we die plaats al zo vaak op borden hadden zien staan. Het is dus een toeristische plaats, met vooral ski toerisme in de winter, zoals meer plaatsen in dit gebied. Zowel in Noorwegen als in Zweden. Verder even gekeken hoe we gaan rijden als we hier weer vandaan gaan. We willen wel weer eens een andere route rijden dan gebruikelijk.

07-07-2017

Zoals gezegd, hebben we eerst via Noorwegen op weg 26 richting Trysil gereden tot aan de rotonde met de afslag naar weg 26, richting Zweden. In Zweden is dit weg 62.

Dit bleek geen verkeerde keus. Weer eens wat anders dan de weg 45. Deze weg 62 loopt helemaal langs de rivier de Klarälven. We hebben deze weg gevolgd tot aan de kruising met weg 45, nabij Stöllet. Vandaar toch maar weer weg 45 naar Torsby, vanwaar de afslag naar de E16 ons weer naar Mårbacken bracht. Zo is het rondje weer compleet.
We willen hier nog plm. een week blijven, voordat we weer naar huis gaan. We staan -gelukkig- weer op onze vertrouwde plek. Het is nog heel rustig op de camping. De schoolvakanties in Noord Nederland en in Noord Duitsland moeten nog beginnen; en dat is te merken.

Vuurtje stoken op camping Skogsgarden

14-07-2017

Vandaag van Mårbacken  weer verder naar het zuiden. We waren eerst van plan om weer via Mullsjö te reizen, maar op de heenreis was deze camping ons al een beetje tegen gevallen. verder vonden we de reis via de E4 ook niet echt geweldig. Daarom onderweg maar besloten om in Mullsjö te tanken en de reis te vervolgen via weg 26, richting Halmstad.

Dat bleek een goede keus.  We omzeilden op deze manier de drukte bij Jönköping en weg 26 was ook een stuk rustiger dan de E4. Ook loopt weg 26 door een mooier gedeelte van Småland. We hebben deze weg gevolgd tot aan camping Hörsjön in Smålandsstenar. Een leuke, niet te grote camping met zelfs een verwarmd zwembad. Ook kanoverhuur voor op de rivier die 'op steenworp afstand' zou liggen. Nou, dan moet je wel heel ver kunnen gooien. Wij hebben de rivier op korte afstand niet kunnen ontdekken. Staat wel op de kaart, maar dan moet je waarschijnlijk het halve dorp door. Volgende keer maar eens beter zoeken. De camping beviel ons in ieder geval heel goed. We komen hier zeker weer terug.

Op camping Hörsjön te Smålandsstenar

15-07-2017

We hebben vandaag Zweden weer verlaten. Eerst vanaf de camping in Smålandsstenar weg 26 verder vervolgd, tot we bij Halmstad weer op de E6 kwamen. Vanaf daar konden we weer wennen aan de drukte op een 4-baans autoweg. Pffff.
We zijn doorgereden via de Öresundsbrug/tunnel naar Denemarken. Zodra we in Denemarken waren was het prijs. Wat een drukte; tot aan de camping bij de Grote Beltbrug zaten we regelmatig in de file. Daar aangekomen hoorden we, dat de Denen net op deze dag massaal met vakantie waren gegaan. Boften wij even. ;-)

Morgen even een dag rustig op de Baeltstedet camping, dan gaan we Maandag weer verder. Dan zal de grootste drukte wel voorbij zijn (hopen we).

Vanavond nog even lekker 'gecobbed' in de warme zon. Met o.a. echte Zweedse dunne speklapjes en een fles cider

Als afscheid van Scandinavië.

We hebben in deze vakantie al wel weer ideeën opgedaan voor volgend jaar. Mede doordat we nu af en toe weer eens een andere route hebben genomen. We zijn nog lang niet uitgekeken in Zweden en Noorwegen. Het blijft mooi. Een gezonde verslaving volgens een goede kennis van ons: Hennie.