Reisverslagen Piet & Matty de Vos
 Scandinavië - juni/juli 2018   deel 3         email

deel 1, deel 2, deel 4, deel 5

26-06-2018

Vandaag hebben we dan het noordelijk deel van de Vildmarkroute gereden. Gelukkig hadden we gisteren een extra dag genomen op camping Gäddede, omdat het de hele dag bewolkt was. Maar vandaag hadden we stralend mooi weer; en dat moet je voor deze rit ook wel hebben, anders gaat er veel van de schoonheid verloren. Ondanks dat was het op de hoogte van plm. 850 meter best wel fris,ongeveer 8 graden met een stevig stukje wind. Maar dat hoort er bij. Het was weer geweldig mooi.

Foto vanaf parkeerplaats op de Stekenjokk

In deze 'tipi' stond een informatiebord

Slechte foto, maar wat ik er van kon maken, is dat hier ooit een goudmijn is geweest.Stekenjokkgruvan.

Verop op deze route passeerden we ook nog de Trapstegsforsen, een trapsgewijze waterval. Heel mooi en heel breed.

In de loop van de middag zijn we aangekomen op Kålgardens camping in Vilhelmina. Een mooie, maar vrij drukke camping. Aan het eind van de middag staat deze helemaal vol. Een mooi plekje opgezocht en we blijven hier, volgens plan, 2 nachtjes. Even een wasje draaien en wat boodschappen doen.

28-06-2018

Na twee hele mooie dagen zijn we vandaag toch maar weer opgebroken. Het zou vandaag een regendag worden en daarna komt de zomer direct weer terug. Dus een mooie dag om te verkassen; beter dan de hele dag in de caravan naar de regen kijken.
Gisteren nog even een vluchtje met de drone gemaakt boven de camping:

Wij hebben hier één van de kleinere caravans. Noren en Zweden hebben veelal van die grote bakken van een meter of 6 a 7

We hebben een flinke ruk gemaakt. Het regende toch het grootste stuk; niet hard, maar toch.
We willen nog even via Särna, Stöten, Syssleback naar Mårbacken, omdat het volgende week onze laatste week is voordat we aan de terugreis beginnen. Vandaag zijn we gekomen tot aan Åsarna, waar we vorige week ook waren. We blijven hier even een nachtje en willen morgen verder naar Särna. Daarna via Stöten naar Syssleback en daar in ieder geval het weekend overblijven. Daarna zien we wel weer.

Vanavond ook weer even lekker gegeten in het buffet restaurant alhier. 2 personen SEK 240, krap € 24.-. Onbeperkt eten en drinken.

29-06-2018.

Vandaag dus vertrokken naar Särna; nog veel wind vandaag, maar vanaf morgen wordt ook dat beter (volgens de weerberichten)
We hadden een voorspoedige reis van plm. 200 km; volop zon en dan is alles mooi. Het was een prachtige route vanaf Åsarna via Hedeviken, Hede, Tännäs, naar Särna. We hadden nog weer een keer weg 311 genomen, omdat we rendieren wilden zien. Vorig jaar niet en dit jaar weer niet. Alle vorige keren dat we hier langs kwamen in de afgelopen jaren zag je gegarandeerd rendieren. Het is voor een groot gedeelte een niet al te beste weg; slecht voor de caravan. Volgende keer dus toch maar weer een andere route inplannen.
Even voor Hedeviken kom je door het plaatsje Klövsjö; een prachtig bergdorpje met van daaruit een mooi uitzicht op de bergen met skihellingen.
Je hebt hier zelfs nog een ICA en een benzinestation.

We waren gewend, dat het op de camping in Särna meestal behoorlijk druk was, maar nu is er nog weinig te doen. Zodoende konden we een leuke plek uitzoeken, waar we niet teveel op de wind stonden.

Op de camping in Särna

Uitzicht op de berg Stadjan, waar je prachtige wandelroutes hebt. Heel mooie omgeving.

Gammelkyrka                                                                                                           Särna Kyrka

2 plaatjes uit Särna, genomen vanaf de camping

30-06-2018

Vandaag mooi weer en de harde wind van gisteren is helemaal verdwenen. We hebben maar weer eens een bezoek gebracht aan de Nipfjället; dat was alweer 15 jaar geleden.

Vanuit deze parkeerplaats lopen verschillende wandelroutes door de bergen rondom. Een prachtig gebied. 15 jaar geleden hebben we hier ook nog gelopen en de berg beklommen, maar dat laatste hebben we nu maar overgeslagen.

Gezicht op de berg Stadjan

Weer terug op de camping:

De camping en omstreken van bovenaf

Mooi strandje voor de deur (in de verte nog de Stadjan te zien)