Reisverslagen Piet & Matty de Vos
Scandinavië - juni/juli 2018  deel 2         email

deel 1, deel 3, deel 4, deel 5

19-06-2018

Vandaag zijn we weer vertrokken uit Mårbacken. Eerst nog even een boodschapje bij de ICA en daarna via weg 45 Torsby uit.

In noordelijke richting

Het was heel rustig op de weg; mooie luchten en stevige wind in de rug. Wat wil je nog meer.
200 kilometer in een kleine 3 uur. Keurig gemiddelde met caravan door Zweden.

Tja, en dan heb je een tijdje achter een hout auto gezeten. Snel maar even voorbij waar het kan.

Malung

Aangekomen op Siljansnäs camping; zeer eenvoudig, maar wel een mooie locatie.

20-06-2018

Camping Siljansnäs

Härbres in Österfors

Pontonbrug in Österfors

21-06-2018

Op camping Siljansnäs wordt de komende dagen een enorme drukte verwacht; dit in verband met de Midzomernacht viering èn de traditionele kerkbootrace op het Siljanmeer, de zaterdag erna. Gisteren begon het al vol te stromen; er worden daar Zaterdag plm. 1000 mensen verwacht.
We hebben maar besloten om op tijd te verkassen, want dan wordt het hier niet meer plezierig. Bovendien wordt een regendag verwacht, dus dan kun je beter reizen dan op een camping de hele dag in de caravan zitten.

Daarom zijn we vandaag vertrokken naar een camping in Åsarna, dat is plm. 80 km ten Z van Östersund aan weg 45. Aldaar is een Buffet restaurant met daarachter een kleine camping. Daar zijn we gaan staan en hebben even gegeten in het restaurant. Hier waren we al enkele keren eerder geweest.

Onderweg hebben we inderdaad een groot stuk regen gehad, maar bij aankomst in Åsarna brak de zon door en werd het toch nog mooi weer. We hebben de rest van de dag (na plm. 14:00 uur) heerlijk buiten kunnen zitten.

De camping kost maar SEK 160, incl. electra en douche; in het buffet restaurant kun je voor een redelijke prijs heerlijk eten. Een aanrader

Pauzeplaats in Ytterhogdal, achter het Folketshus                                                    Kleine camping in Åsarna

Ook is hier een benzinepomp, dus gelijk de auto maar weer even afgetankt. Morgen willen we verder naar Järvsand aan het begin van de Vildmark route.

22-06-2018

Vandaag zijn we dus vertrokken van de camping in Åsarna naar het begin van de Vildmarkroute. We hadden een camping gepland in Järvsand, aan de hand van hun website. De website zag er stukken beter uit, dan de camping. Eerst moesten we al vanaf weg 45 ruim 7 km. over een (slechte) gravelweg.
Dat stond natuurlijk niet vermeld op de website. Niet echt leuk met de caravan. Eindelijk aangekomen, bleek het niet echt een fijne plek.
Alles zag er verwaarloosd uit. Bovendien stond er op de richting aanwijzer vlak voor de camping een kruis door het camping symbool; dus gesloten/geen camping meer. Nou, dat laatste hadden we al gezien. Hadden ze beter 7 km. eerder ook kunnen aangeven.
We konden weer onverrichter zake 7 km. terug over het gravel. Met dank aan de mooie website. Deze camping dus maar snel van onze lijst gehaald.

Gelukkig was er na die 7 km nog een camping aan weg 45; de Flåsjöstrand camping.
Daar hebben we overnacht. Eenvoudig, maar goed voorzien en netjes. Ook niet echt duur: sek 190
Wel stonden we hier pal aan de rand van het grote meer Fålsjön op de volle wind. Maar met de kop in de wind had de caravan hier niet veel last van. En wij dus ook niet. Met minder wind een mooie overnachtingplek.

23-06-2018 \ 25-06-2018

Vandaag (22 juni) aangekomen op de camping in Gäddede. We hebben hierbij het zuidelijke deel van de Vildmark route gereden van Strömsund naar Gäddede. Er was nog veel wind, maar daar hadden we niet veel last van, omdat een groot deel van de route bosrijk is. We wachten hier een paar dagen, dan wordt het goed weer volgens de voorspellingen. Nu (24/06) is de storm in ieder geval al voorbij.

Uitzicht over Gäddede, met op de voorgrond, een deel van de camping.

Sterrenwacht op de camping, nu helaas niets te zien                                                              Ons plekje hier

Het waterpeil staat hier (stuwmeer) nu plm. 3 meter lager dan vorig jaar. Heel apart om te zien.

24-06-2018

Vandaag hebben we even de Hällingsåfallet bezocht; een prachtige waterval op plm. 25 km. vanaf de camping.
Vanaf de parkeerplaats maar een heel klein stukje lopen.

25-06-2018

Omdat het vandaag nog bewolkt zou blijven hebben we besloten om nog even te wachten met het mooiste gedeelte van de Vildmarkvegen.
Daarom hebben we nu een rondje (plm. 75 km) gedaan om het Kvarnbergsvattnet, dat is het grote meer waaraan ook Gäddede is gelegen.
De weg (gravel hoofdzakelijk) loopt helemaal rondom het meer, waarbij je ook nog net even (5 minuten) door Noorwegen rijdt.
Op ongeveer 27 km vanaf Gáddede ligt het gehuchtje Viken; daar hebben we het plaatselijke kapelletje bezocht. In the middle of nowhere, maar het staat gewoon open voor bezoekers. Je kunt overal bij; voor Nederlandse begrippen onwaarschijnlijk.

Gebouwd tussen 1793 en 1799; in 6 jaar dus.

Het orgel                                                          Vanaf de kansel

Vanaf de kansel

Tussen deze 2 fotos zit ongeveer 5 minuten.