Reisverslagen Piet & Matty de Vos
 Scandinavië - aug/sept 2020
  deel 1

deel 2, deel 3, deel 4, deel 5

We reizen met bovenstaande combinatie: Subaru Forester 2.0 met Elddis Force 450/2

Corona: Omdat er nogal wat reis beperkingen zijn dit jaar i.v.m. de uitbraak van Corona, kunnen we niet naar Noorwegen. Ook in Zweden moeten we ons wat beperken.
Daarom hebben we besloten om de reisafstanden, voor ons doen, wat beperkt te houden.

15-08-2020

Begin van de vakantie; we zijn om 04:45 vertrokken uit Assen voor een warme tocht door Duitsland.
Op de bekende plekken , vooral bij en boven Hamburg enige tijd (zeer) langzaam rijdend file verkeer.
Hogerop, nabij de splitsing naar Kiel, ook nog wat vertraging, maar verder een voorspoedige reis.
We zijn deze keer gereden tot even vóór de grens met Denemarken.
Dit vanwege de verblijfs beperkingen in Denemarken i.v.m. het Corona virus.
(Minimaal 6 overnachtingen of doorrijden op 1 dag)
We willen dan de volgende dag in één ruk Denemarken doorrijden tot in Zweden.
We verblijven van 15 op 16 aug op camping Jarplund, even voor de grens met Denemarken.

Rustige camping met een vriendelijke mevrouw aan de balie.Omdat de receptie nog gesloten was bij aankomst, hadden we zelf maar een plaats gezocht en electra aangesloten . Dat bleek geen enkel probleem.

16-08-2020

Vandaag zijn we door Denemarken gereden naar Zweden. We konden vertrekken wanneer het ons paste, dus om 06:45 reden we de poort uit; we hadden tenslotte nog een aardig ritje voor de boeg. Het was nog erg stil op de weg. Omdat we een verkeerde afslag hadden genomen, kwamen we bij een andere grensovergang dan de bedoeling was. Geen probleem, alleen paspoortcontrole. Geen vragen waar we naar toe gingen of hoe lang we in Denemarken zouden blijven. Wel werden de gegevens van de paspoorten genoteerd. Wij dachten ter controle bij het verlaten van Denemarken, maar daar werd totaal niet gecontroleerd.
Het was opnieuw een warme dag; wel vrij druk op de weg, maar toch een voorspoedige reis. Bij binnenkomst in Zweden werden we niet eens gecontroleerd en konden zo Zweden in rijden.
Op de E6 stonden we nog even in een file in de buurt van Halmstad. Wegens werkzaamheden was de 4-baans weg opeens een 2-baans geworden en dat geeft wat oponthoud.

Om plm. 15:00 kwamen we aan op camping Hörsjöns in Smålandstenar. Ook op deze camping was het vrij leeg, dus plek zat en heerlijk in de schaduw. Gelijk maar even onder de douche, heerlijk.

Ons plekje op een bijna lege camping in Smålandstenar

17-08-2020

We hebben na de 2 reisdagen in de warmte maar even een extra rustdag ingelast.
Getankt en boodschappen gedaan bij de ICA en verder wat geluierd.

18-08-2020

Vanmorgen om 06:45 vertrokken naar Mårbacken. Na een rustige (en ook weer warme) rit kwamen we daar om plm. 13:15 aan. We konden ook weer op ons bekende en favoriete plekje staan. Hier blijven we een weekje ongeveer.

Uitzicht vanaf onze plaats op camping Nya Skogsgarden

Van bovenaf gezien

19-08-2020

Vandaag boodschappen gedaan bij de ICA in Torsby. Daarna nog een rondje naar Östmark en op terugweg nog even bovenlangs gereden.

We zagen, dat de lupines mooi in het zaad stonden. Normaal in Juni/Juli staan ze in bloei. We hebben wat zaden meegenomen en zullen thuis eens proberen of we ze daar aan de gang kunnen krijgen.

In de middag ook nog even wat bosbessen geplukt om mee te nemen. De bosbessen staan er dit jaar erg goed bij. Binnenkort ook nog even wat Lingon plukken, die staan er ook in overvloed.

20-08-2020

Vandaag ontdekten we, dat ons losse oventje in de caravan defect is. Na een zoektocht in diverse winkel hier in de buurt bleek zoiets hier niet te koop te zijn. daarna een vraag gesteld op Facebook (Zweden Forum) ; daar kwamen diverse tips op, maar ook iemand in Hagfors, die nog een z.g.a.n. over had. Afmetingen, etc. bleken perfect te voldoen aan onze eisen. Ook de prijs was geen probleem. Morgen gaan we erheen.

21-08-2020

Vanmorgen dus naar Hagfors gereden en daar op bezoek geweest bij Henri en Willie Riezebos. Aardige mensen en de oven was perfect. Dank voor de deal. Wat wonen jullie daar mooi. (een beetje jaloers, dat wel).

We hadden gelijk een mooie rit door een prachtige omgeving. In Eskhärad nog even kleine lunch genomen bij de ICA.

22-08-2020 t/m 25-08-2020

Heerlijke, rustige dagen gehad op Skogsgarden.

Wel kwamen we tot de ontdekking, dat we lekkerij in de caravan hadden. Onze mengkraan in de keuken was kapot gegaan. We zijn  de afgelopen dagen wat bezig geweest, om een reparatie uit te voeren.
Maar helaas lukte dat niet meer. Daarom hebben we de warm water voorziening maar tijdelijk afgesloten en die uitgang zo goed mogelijk afgedicht. Bij gebruik van de kraan lekt er nog een beetje water, maar dat kunnen we opvangen met een pannetje er onder. Als we weer thuis zijn, moet er maar even een nieuwe kraan in.
Warm water is op de meeste campings wel aanwezig in de keuken en anders kunnen we nog altijd wat koken.

De kapotte aansluiting verruild met de goeie; zodoende kunnen we de koudwater kraan wel gebruiken.

26-08-2020
Vandaag zijn we een klein stukje doorgereden in noordelijke richting en wel naar camping Våmåbadets ten NW van Mora. Kleine eenvoudige camping.  Sanitair in orde, maar verder geen camping met uitstraling. De plek was wel erg mooi gelegen aan het Orsasjön. De eigenaars waren niet echt gemotiveerd. Ze hadden de camping nu 4 jaar en hoopten hem binnen 2 jaar te verkoepen en te gaan rentenieren. Ze waren ook erg negatief over de zweden. Dat rentenieren zien we niet zo zitten voor hun.

Camping Våmåbadets

Op een bijna lege camping

Panorama bij maanlicht

28-08-2020

We wilden hier een weekje blijven, maar hebben toch besloten om eerder te vertrekken. We wilden ook nog graag naar Särna en omgeving. Dus vandaag zijn we daarheen verhuisd.

29-08-2020

Vandaag dus verhuisd naar de, ons welbekende, camping in Särna. Wat een fijne plek is dit toch. Wel heel anders dan andere jaren. Heel lage bezetting, met het voordeel van een mooie en ruime plek met mooi uitzicht.
Vandaag even naar Idre geweest voor wat boodschappen en gelijk een ritje gemaakt in het, tegenover de camping gelegen, natuurgebied.

Vor morgen wordt er een koude dag met wat neerslag voorspeld, dus we bereiden ons maar voor op een dagje binnen zitten. Maar met genoeg lees- en puzzelvoer en het mooie uitzicht, komen we de dag wel door.

Zonsondergang in Särna

30-08-2020
Vandaag even een koudere dag tussen het betere weer. Wel even een ronde door de natuur gemaakt/gereden, maar niet het pad gevonden, wat we gepland hadden. De kaart klopte ook niet helemaal en waar een uitkijk punt zou zijn, hield de weg op en waren er allemaal zomerhuizen gebouwd.