Reisverslagen Piet & Matty de Vos
 Scandinavië - juni/juli 2019
  deel 1

deel 2, deel 3, deel 4, deel 5

We reizen met bovenstaande combinatie: Subaru Forester 2.0 met Elddis Force 450/2

15-06-2019

Begin van de vakantie; we zijn om 04:45 vertrokken uit Assen. De bedoeling was om vandaag te rijden tot aan de
Storebaelt Feriecenter camping
(DKK 185,50 (€ 24,90) een prima plek)), net over de Grote Beltbrug in Denemarken. Dat is prima gelukt.

De reis verliep redelijk vlot. Voor en na Hamburg hadden we af en toe te maken met wat kleine opstoppingen als gevolg van de werkzaamheden aan de weg. Dat zal ook nog wel een paar jaar duren. Maar echt stilstaan was er niet bij. Wel hadden we nog een opstopping even ten z van het Nord-Ostsee kanaal. Ook weer werkzaamheden. En natuurlijk weer voor de grens met Denemarken: grenscontrole, alleen mochten wij weer gewoon doorrijden.
Met de nodige pauzes, waren we om plm. 15:00 op de bestemming en hadden we nog wat tijd om uitgebreid de benen te strekken en wat frisse lucht op te doen. Alleen kwam het er niet van. Even na onze aankomst, kregen we een hevige bui met onweer en heel veel regen. De camping stond in no-time blank. Gelukkig was alles de volgende morgen weer weggezakt.

Op camping Store Baeltbrug (2018)

Uitzicht vanaf de camping. Heerlijke plaats om wat te wandelen en lekker uit te waaien na een lange rit.

Camping gezien vanaf de waterkant.

16-06-2019

Vandaag zijn we weer wat verder getrokken naar Zweden en wel via de Öresundsbrug, de E6 (ook hier een opstopping; in verband met werkzaamheden waren er slechts twee van de 4 banen beschikbaar. File 4 km.) vervolgens weg 26 vanaf plm. Halmstad tot aan Smålandstenar. Daar hadden we vorig jaar op de terugreis een leuke, kleine camping ontdekt : Hörjöns Camping. gelegen  naast/aan een gemeentelijk zwembad, maar de camping heeft daarnaast ook een eigen rustig veld. Mooie plek. (sek 255 / € 23.92)

De grens tussen Denemarken en Zweden op de Öresund brug (dashcam)

Op Hörsjöns camping in Smålandstenar, nog ruimte zat.(drone)

17-06-2019

Vandaag hebben we voorlopig de laatste etappe afgelegd; het was een rit met opnieuw geweldig mooi weer en een strak blauwe lucht. Voordat we vertrokken, hebben we nog even de auto volgetankt. Dit dorp ( Smålandstenar ) is vrij uitgebreid en heeft alle voorzieningen.
's Middags rond 15:00 aangekomen op camping Nya Skogsgården in Mårbacken. Onze jaarlijkse 1e week van de vakantie is op deze favoriete plek.

17-06-2019 t/m 24-06-2019

We hebben ook al weer gesmuld van de heerlijke zweedse aardbeien. Zo koop je ze in Nederland niet. En dan in combinatie met de heerlijke ronde broodjes, Pärla Fullkorn. Heerlijk.

Hieronder enkele drone-beelden rondom camping Nya Skogsgarden

24-06-2019

We hadden plannen om via het noorden van Zweden een oversteek te maken naar Noorwegen en dan door Noorwegen gedeelteijk weer af te dalen naar het zuiden.
Maar volgens de weerberichten zou het in het noorden - voorlopig - nog vrij koel blijven. We hebben daarom besloten om de oversteek te maken naar Noorwegen en wel de provincie Oppland.
Dat bleek een goede keuze te zijn. Echter vanaf Elverum tot aan  tot aan Moelv op de E6 was het één grote bouwput. Veel vertraging door langzaam rijden. Dit stuk voorlopig niet aan te raden de komende jaren.Via Moelv, Snertingdal en Dokka uiteindelijk aangekomen op de Etna Familiecamping in het Etnadal. Deze camping hadden we op de gok op de kaart geprikt. Was een goede gok. Nederlandse eigenaars, maar dat wisten we niet. Ontvangst met koffie na een rit van meer dan 5 uur was wel geweldig. Camping heeft naast veel huisjes en vaste plaatsen nog een leuk terrein voor plm. 15 ruime staan plaatsen. Toen wij kwamen was er net een groep vertrokken, dus keuze genoeg. Onze eerste indrukken zijn: leuke plaats, mooie omgeving, goede ontvangst nette camping/sanitair.
We blijven hier een aantal dagen.

Overzicht van een kampeer gedeelte van de Etna familie camping. Bovenaan de foto weg 33
Niet hinderlijk op de camping.

Let op 1;Komende vanaf Dokka over weg 33, geeft het navigatie systeem enkele kilometers vóór de camping aan, dat je rechtsaf moet via weg 251. Dit houdt hij vol, totdat je op weg 33 voor de toerit naar de camping staat. Schijnt een fout in navigatie data te zijn. Niet afslaan dus, maar weg 33 nog even volgen tot het bord van de camping. De toegangsweg staat hierboven dus midden op de foto.

Toerit vanuit Dokka naar de Etna camping aan weg 33

Let op 2; de dichtsbijzijnde winkel (Matkroken) is in Bruflat, plm 10 km en de grotere winkels zijn in Dokka, dus plm. 20 km rijden. Even rekening mee houden. Wel heeft de camping een eigen, klein winkeltje.

Ingang / receptie

Deel van de camping met rivier de Etna. Rechts bovenin een kleine plek om bijv. met de kano te starten/landen. Kano verhuur op de camping.

Zicht over de camping locatie

Boodschappen doen in Dokka bij de Rema1000

24-06-2019 tot 30-06-2019

We hebben deze dagen wat geluierd op de camping, maar ook wat rondritjes gemaakt in de naaste omgeving.

Lunde bru

Rivier de Etna bij de Lunde bru

Beeldengroep uit volkshistorie Bustenskjold

Stavkirkje in Bruflat

Stavkirkje in Reinli, heel mooi gelegen op een hoogte. Schitterend.

Stavkirkje in Reinli

Tijdens ons verblijf op de Etna Familiecamping vond er ook een happening plaats van de Norsk Veteran Club; hieronder enkele foto's: