Reisverslagen Piet & Matty de Vos
 Scandinavië - juni/juli 2016  deel 1        Contact: email

deel 2, deel 3, deel 4, deel 5

We reizen met bovenstaande combinatie: Subaru Forester 2.0 met Elddis Force 450/2

18-06-2016

Begin van de vakantie; we zijn om 05:45 vertrokken uit Assen. De bedoeling is om vandaag te rijden tot aan de Baeltstedet camping, net over de Grote Beltbrug in Denemarken.

We hadden vandaag een voorspoedige reis. Meestal gingen we door de week, maar nu reden we op zaterdag. Dat scheelt een heleboel vrachtverkeer en dat was te merken. Eigenlijk nergens grote drukte of opstoppingen. Zelfs door Hamburg ging het nu vlot. Met de nodige pauzes, waren we om plm. 16:00 op de bestemming en hadden we nog wat tijd om uitgebreid de benen te strekken en wat frisse lucht op te doen. Dat lukte hier zeker wel, met een stevige bries over het water.

Onderweg pauze in Denemarken

Camping vanaf de kust                                           De Grote Beltbrug

Dit is, na een hele dag rijden, een heerlijke plek om even bij te komen. Het uitzicht over het water en naar de brug is prachtig. Ook de zonsondergang is hier prachtig. Nu eerst maar even lekker uitrusten.

forside-1
Vanuit de richting Odense, over de brug direct rechts afslaan; camping staat aangegeven. Vrij grote camping met veel vaste plaatsen, waarvan de meesten in het weekend bewoond zijn. Je kunt rondom de camping en onder de brug door fijn wandelen en de benen strekken. Ook kun je er goed vissen. Voor de elektra krijg je bij de receptie een meter mee voor het gebruik.
Overnachtingsprijs met caravan en 2 personen DKK 185, dat was toen plm. € 25,29

19-06-2016

Vandaag de 2e etappe . We hadden gepland om vandaag naar Mullsjö, in de buurt van Jönköping, te reizen, maar onderweg besloten we toch om de route via Gotenburg te rijden. Vorige jaren reisden we wel via Mullsjö, maar dat kwam, omdat we eerst een bezoek brachten aan onze vrienden in Huaröd. Dat deden we dit jaar niet en daarom zou camping Mullsjö een omweg zijn.

We besloten door te rijden naar Uddevalla en daarna op zoek te gaan naar een camping. Op het kaartje in de tablet zagen we een camping in Fagerhult, aan weg 172. Daar aangekomen bleek deze niet veel voor te stellen; we waren de enige gast. Maar na een hele dag rijden vonden we het wel goed zo. Sanitair was eenvoudig, maar in orde. Electra was er ook en we hadden geen last van de buren :-).
Overnachting SEK 150; ongeveer € 15,90

Op de camping in Fagerhult (N58 25 14.7 E12 01 33.7)

Route tot aan Fagerhult - vanuit Nederland 1165 km

20-06-2016

Vandaag de 3e etappe en wel naar onze voorlopige eindbestemming, camping Skogsgarden in Mårbacken. Hier blijven we meestal eerst een aantal dagen voordat we onze reis door Scandinavië voortzetten. Nu even uitrusten en genieten. En heerlijk varen met de kano.

Route tot aan Camping Skogsgarden - 262 km

21-06-2016

Omdat het vandaag de langste dag is hebben we 's avonds met de campingeigenaars en enkele gasten Midsommar gevierd. Gezellig bij het kampvuur.

012
Midsommarafton bij het kampvuur. Gezellig.

22-06-2016

Omdat de camping aan de rivier de Rottnan ligt, kun je hier heerlijk varen door een prachtige natuur. Naar het westen tot voorbij Lekvattnet en naar het oosten tot aan de stuw bij Gräsmark, totaal zo'n 20 km. genieten.

23 t/m 26-06-2016

We hebben een paar mooie dagen geluierd op en rond de camping, incl. enkele fijne kano tochtjes gemaakt. Steeds mooi weer behalve de laatste dag; toen heeft het 's middags en 's avonds geregend. Prima weer voor knutjes. Van muggen heb je op deze camping nu veel minder last, sinds de waterstand in de rivier is verlaagd. Veel kleine poeltjes langs de oevers staan nu droog en dat is te merken.
De nieuwe eigenaars, Mirek en Gabi, zijn goed bezig om deze camping waar nodig aan te passen en op te knappen, maar toch de fijne camping te behouden die het altijd al was.
Deze keer was de afwas afdeling voorzien van nieuwe en ruimere afwasplaatsen, een geheel nieuw afdak en keuken meubel.
Het oude afdak was ingestort en de afwasplaatsen waren altijd wat aan de magere kant. Ook de verlichting in het toiletgebouw is aangepakt en duidelijk verbeterd.
Deze camping was en is nog steeds een fijne plek om weer terug te komen.
Camping: Bij elke 7 overnachtingen betaal je er 6. Wij betaalden voor 7 nachten omgerekend plm. € 125.-

27-06-2016
Vandaag zijn we, na een week ontspannen op Skogsgarden, verder gegaan met onze reis naar het noorden. De bedoeling was om deze dag door te rijden naar een ons bekende camping langs weg 45 in Tandsjöborg. Bij aankomst bleek deze camping helaas gesloten. Jammer, dit was zo'n fijne overnachtingsplek, die toch 's avonds vaak redelijk vol stond. We moesten toen onze plannen wijzigen.
Eerst zijn we maar doorgereden naar Sveg, maar de camping aldaar vonden we niet gezellig en te groot. De meeste campings bij wat grotere plaatsen zijn niet de campings waar onze voorkeur naar uitgaat. Maar smaken verschillen.
Daarom besloten we maar door te rijden; de camping in Ytterhogdal hebben we maar overgeslagen, omdat dat vorige keer nogal een verwaarloosde boel was.(zie ons verslag van 2015, blad 4) Uiteindelijk zagen we langs de weg een campingbordje in Överhogdal. We waren er bijna aan voorbij gereden. Een kleine camping; heel eenvoudig, maar alles netjes voor elkaar. (
N62 17 01.8 E14 47 59.5) Hier zijn we maar gebleven. Vriendelijke meneer, die alleen Zweeds sprak, maar we kwamen er wel uit. De prijs ad SEK 160 stond ons ook wel aan :-). Aan te raden plekje op doorreis.

Camping in Överhogdal

Route tot aan Överhogdal (even voorbij Sveg) - 368 km

28-06-2016
Vandaag zijn we verder gereisd via weg 45; weer een stukje noordelijker en wel tot aan camping Vojmans, ongeveer 30 km noordelijk van Vilhelmina. Vorig jaar lag deze weg er helemaal uit, maar nu lag er een nieuw wegdek. Helaas kwamen we later ook weer stukken tegen, die in reparatie waren; dat betekent kilometers over een slecht wegdek of zelfs over grind. Maar dat hoort er in Scandinavië nu eenmaal bij. Altijd kom je dat wel ergens tegen. Het ene jaar meer dan het andere.
De periodes dat men hier aan de weg kan werken zijn sowieso al erg kort, en alternatieve routes zijn er niet; vandaar.

Camping Vojmans is een mooie, open camping, die gelegen is aan een snelstromende rivier. Prachtige plaats, goede voorzieningen. Je moet wel zorgen dat je boodschappen hebt gedaan voordat je naar deze camping rijdt, want de volgende plaats is Storuman, en dat is ook weer 45 km rijden.

026

Route tot aan Vojmans camping - 373 km

29-06-2016
Na een nachtje aan de rivier te hebben gestaan, zijn we weer verder noordwaarts getrokken. Steeds maar weer verder; we willen tenslotte deze vakantie een heel eind noordelijk zien te komen. en dan moet je kilometers maken in dit grote land.
Vandaag zijn we de Poolcirkel overgestoken bij Jokkmokk. Vergeleken bij de oversteek op de E6 in Noorwegen, stelt dit niet veel voor; toch maar even een plaatje geschoten.

Na enkele booschappen te hebben gedaan in Jokkmokk, zijn we nog even plm. 2 km. doorgereden naar een mooie parkeerplaats, iets ten noorden van deze plaats. Hier hebben we de nacht doorgebracht. Een heel mooie plaats om te staan. Terwijl we daar stonden werden we nog even getrakteerd op een beste bui. Maar daarna werd het snel weer droog.

Ondanks dat de langste dag op de kalender al voorbij is, worden voor ons de dagen nog steeds langer. Het wordt hier niet meer donker.

P-Jokkmokk

028  029
Op de parkeerplaats ten noorden van Jokkmokk